Paradontoza

Jedną z chorób przyzębia jest paradontoza, czyli zapalenie przyzębia, która przez długi czas może nie dawać objawów. Statystyki pokazują, że na paradontozę choruje ponad 10% ludzi na świecie. W Polsce wiedza na temat chorób przyzębia i paradontozy jest niewielka, dlatego w naszym kraju siedmiu na dziesięciu Polaków choruje na paradontozę, często nawet o tym nie wiedząc.

Objawy paradontozy

Nasz niepokój powinny budzić takie objawy jak zaczerwienienie i obrzmienie dziąseł, krwawienie występujące w czasie szczotkowania zębów lub jedzenia twardych produktów, nadwrażliwość na ciepłe lub zimne napoje, rozchwianie zębów, nieprzyjemna woń z ust. Jeżeli zauważysz jeden z tych objawów, wówczas warto udać się do stomatologa na konsultację. Wcześnie rozpoczęte leczenie paradontozy gwarantuje szybki powrót przyzębia do normalnego stanu. Nie należy ignorować objawów i czekać, aż samo przejdzie. Objawy paradontozy mogą wystąpić niespodziewanie.

Przyczyny paradontozy

Dotychczas wiele osób upatrywało przyczyn paradontozy w genach. Tymczasem okazuje się, że najczęstszą przyczyną zapalenia przyzębia jest nieprawidłowa higiena jamy ustnej, a zwłaszcza zaleganie kamienia nazębnego. Inne przyczyny mogące sprzyjać paradontozie to palenie papierosów i nadużywanie alkoholu, niedobory witamin, nieprawidłowe odżywianie, niektóre choroby, takie jak cukrzyca czy zaburzenia odżywiania, hormony.

Leczenie

Podstawowym sposobem leczenia paradontozy jest przeprowadzenie higienizacji jamy ustnej poprzez skaling i piaskowanie, jednak równie ważna jest higiena jamy ustnej na co dzień. Przede wszystkim stomatolog powinien pokazać pacjentowi właściwą technikę szczotkowania zębów, a także wskazać odpowiednią szczoteczkę do zębów. W wielu przypadkach wystarczy oczyszczenie zębów z kamienia oraz zadbanie o to, by taka sytuacja się nie powtarzała. W przypadkach bardziej zaawansowanej paradontozy może być konieczne leczenie chirurgiczne, by nie dopuścić do utraty zęba.