Leczenie chorób przyzębia

U pacjentów zgłaszających choroby przyzębia w pierwszej kolejności należy znaleźć czynnik, który powoduje dolegliwości i go wyeliminować. W wielu przypadkach bezpośrednią przyczyną chorób przyzębia jest zalegający kamień nazębny, który odsłania szyjki zębowe. W takim wypadku zalecone zostanie przeprowadzenie higienizacji jamy ustnej, czyli wykonania skalingu i piaskowania zębów w celu usunięcia kamienia.

Skaling i piaskowanie

Skaling i piaskowanie to zabiegi z pogranicza stomatologii zachowawczej i estetycznej, ponieważ z jednej strony wykonuje się je, aby zachować dobry stan zębów, lecz mają również znaczenie estetyczne. Po ich wykonaniu występuje bowiem widoczna poprawa wyglądu zęba. Zęby są jaśniejsze i gładsze. Skaling i piaskowanie powinno wykonywać się co pół roku, zaś u osób, które palą nawet częściej. Na początku stomatolog przy użyciu specjalnego skalera (zwykle ultradźwiękowego) usuwa zalegający kamień, następnie zaś poleruje zęby. Polerowanie utrudnia bateriom bytowanie na zębach, dlatego nie należy bagatelizować znaczenia tych zabiegów

Inne sposoby leczenia chorób przyzębia

Leczenie chorób przyzębia w głównej mierze polega na wyeliminowaniu czynnika, który powoduje stan zapalny. Jeżeli jest to źle dopasowana proteza lub nieprawidłowo założone wypełnienie, wówczas należy poprawić wykonanie danego elementu. Z kolei jeżeli krwawienie dziąseł spowodowane jest nieprawidłową techniką szczotkowania, wówczas stomatolog przeprowadza instruktaż. Po wyeliminowaniu czynnika powodującego chorobę, następuje okres podtrzymania efektów leczenia przez prawidłową higienę jamy ustnej oraz regularne wizyty u stomatologa.