Leczenie choroby okluzyjnej i bruksizmu

Bruksizm i choroba okluzyjna to dwie dolegliwości związane z zębami, które stają się coraz powszechniejsze. Niestety nawet wśród stomatologów świadomość na temat objawów choroby okluzyjnej jest niewielka, gdyż jej objawy często mylone są z migrenowymi bólami głowy. W Dental-Expert zajmujemy się diagnozowaniem i leczeniem choroby okluzyjnej i bruksizmu.

Przyczyny i objawy choroby okluzyjnej

Główną przyczyną choroby okluzyjnej jest nieprawidłowe zwarcie pomiędzy zębami dolnej i górnej szczęki, przez co spowodowana jest nieprawidłowa praca stawów skroniowo-żuchwowych oraz nadmierne naprężenie mięśni. Nieprawidłowe zwarcie może wynikać z różnych przyczyn, między innymi z wad ortodontycznych, które nie są korygowane, ze źle założonej plomby czy wyżynających się nieprawidłowo ósemek.

Objawami choroby okluzyjnej są  zmęczenie mięśni twarzy po przebudzeniu, poranne bóle zębów, bruksizm, czyli zgrzytanie zębami, nadwrażliwość zębów na zimne napoje, bóle głowy o nieustalonym podłożu, a także nadmierne ścieranie się zębów lub ich pękanie. Choroba okluzyjna ma wpływ nie tylko na okolice twarzy, lecz także powoduje nieprawidłowe napięcie mięśni w obrębie szyi, barków, ramion, a nawet kręgosłupa. Niestety, pacjenci często nie doszukują się przyczyny swoich dolegliwości bólowych w chorobie okluzyjnej, lecz w innych przyczynach, na przykład bólach kręgosłupa.

Bruksizm

Jednym z objawów choroby okluzyjnej jest bruksizm, czyli nawykowe zgrzytanie zębami, występujące zwłaszcza w godzinach nocnych. Przez niekontrolowane tarcie zębami o zęby ulegają one uszkodzeniu. Często osoba cierpiąca na bruksizm nie zdaje sobie sprawy ze swojej dolegliwości, gdyż niekontrolowanie zgrzytanie zębami najczęściej występuje w nocy. Jeżeli dokuczają ci takie objawy jak poranny ból zębów, nadmierne napięcie mięśni twarzy po przebudzeniu, ścieranie się zębów lub ich pękanie, to warto skonsultować się ze stomatologiem, aby podjąć odpowiednie leczenie.