Jak rozpoznać bruksizm?

Jak rozpoznać bruksizm?

Bruksizm jest chorobą, którą wbrew pozorom nie jest łatwo rozpoznać. Główny jej objaw, czyli nocne zgrzytanie zębami trudno zauważyć samodzielnie – zwykle zauważane jest przez osobę  śpiącą w tym samym pokoju. Jakie są inne objawy bruksizmu?

Przyczyny bruksizmu

Przyczyn bruksizmu może być wiele.  Jedną z nich jest nieprawidłowe zwarcie górnej i dolnej szczęki, przez co stawy je okalające są nieprawidłowo naprężone. Objawy bruksizmu mogą się pojawić także u osób, które mocno się stresują – stres powoduje ciągłe napięcie mięśni.

Objawy bruksizmu

Najbardziej charakterystycznym, lecz też najtrudniejszym do zaobserwowania objawem jest nocne zgrzytanie zębami. Zaniepokoić powinny jednak także ból szczęki po obudzeniu, nadmierne ścieranie się zębów i ich uszkodzenia, nadwrażliwość zębów, a także bóle głowy o nieustalonym podłożu czy bóle kręgosłupa i mięśni.

Leczenie bruksizmu

Jednym ze sposobów leczenia bruksizmu jest zastosowanie specjalnej szyny, która pozwala na ograniczenie zgrzytania zębami, występującego w nocy. Z powodzeniem w leczeniu bruksizmy stosuje się toksynę botulinową, używaną także do celów kosmetycznych. Nie bez znaczenia jest minimalizowanie stresu, który dotyka nas na co dzień. W tym celu może być stosowana zarówno metoda farmakologiczna, jak i inne metody zwalczania stresu, takie jak na przykład  metody relaksacyjne.