Czym jest ropień zęba?

Duży ból zęba, opuchlizna i problem z otwieraniem ust to sygnał, że w jamie ustnej mógł powstać ropień zęba. Najczęściej związany jest on z niewyleczoną próchnicą.  Jeżeli podejrzewasz, że wystąpił u ciebie ropień zęba, to jak najszybciej udaj się do dentysty.

Czym jest ropień zęba?

Ropień zęba to stan zapalny, tworzący się wokół wierzchołka korzenia zęba. Próchnica, uraz lub choroba dziąseł powoduje stan zapalny miazgi, a mnożące się bakterie przedostają się do tkanek wokół zęba. Na skutek tego gromadzi się ropa i tworzy się stan zapalny, dający znać o sobie ogromnym bólem.  Przy podejrzeniu występowania ropnia należy jak najszybciej udać się do stomatologa. Przedłużający się stan zapalny może bowiem spowodować, że ząb będzie trzeba było usunąć.

Objawy występowania ropnia

Ropień związany jest z bólem, którego nie da się pokonać przy użyciu środków przeciwbólowych dostępnych bez recepty. Pojawić się może także gorączka, opuchlizna, ból przy nagryzaniu oraz zaczerwienienie zęba w miejscu występowania ropnia.

Leczenie ropnia zęba

W przypadku ostrego bólu zęba należy jak najszybciej zgłosić się do stomatologa, nie czekając, aż samo przejdzie. Ropień najczęściej wymaga szybkiej interwencji lekarza, aby uchronić ząb przed groźbą ekstrakcji.  Pierwszym etapem leczenia jest nacięcie ropnia, umożliwiające odprowadzenie ropy. Już ten etap przynosi ulgę pacjentowi, jednak konieczne jest również wyleczenie zęba. W przypadku ropni, najczęściej wykonywane jest leczenie endodontyczne. Często zalecana jest także antybiotykoterapia. Jeżeli ząb jest mocno zniszczony przez próchnicę, wówczas możliwe jest wykonanie ekstrakcji, aby nie dopuścić do rozprzestrzeniania się stanu zapalnego na pozostałe zęby.