Co warto wiedzieć o bruksizmie?

Co warto wiedzieć o bruksizmie?

Słowo bruksizm nie pojawia się zbyt często w naszych codziennych rozmowach. Warto jednak znać jego znaczenie, gdyż problem bruksizmu dotyka coraz więcej osób.

Bruksizm to nawykowe zgrzytanie zębami, pojawiające się zwłaszcza w czasie nocnego wypoczynku. Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy z posiadania tej dolegliwości, do momentu aż ktoś im nie powie o nocnych objawach. Bruksizm jest bowiem mimowolny i podświadomy. O ile w ciągu dnia pilnujemy się, by nie zgrzytać zębami, o tyle w nocy, kiedy następuje odpoczynek, wówczas pojawić się może zgrzytanie zębami. Występowanie nawykowego zgrzytania zębami jest ściśle powiązane ze stresem i tłumieniem emocji, które w ten sposób znajdują swohe ujście. Bruksizm zaliczany jest do parasomnii i parafunkcji.

Jak wyleczyć bruksizm?

Wyleczenie bruksizmu jest ważne nie tylko dla zdrowia całych naszych zębów, lecz także dla całego organizmu, bowiem w czasie nocnego zgrzytania zębami na nasze zęby działają ogromne siły nacisku, o wiele większe niż w czasie żucia pokarmu czy gryzienia. Statystyki pokazują, że nawet 60 procent osób dorosłych może zmagać się z tym problemem. Objawami bruksizmu oprócz nocnego zgrzytania zębami są także ból i napięcie mięśni twarzy w porze porannej, pękanie i ścieranie się zębów, rozchwianie zębów, występowanie krwawienia z dziąseł, bóle głowy o nieustalonym pochodzeniu.

Leczenie bruksizmu polega przede wszystkim na wyeliminowaniu przyczyny bruksizmu, a  także na naprawie poniszczonych zębów. W niektórych przypadkach zastosowanie znajdzie specjalna nakładka, którą nakłada się w nocy na zęby, aby uchronić je przed uszkodzeniami. W przypadku bruksizmu, związanego z wadami zgryzu, konieczne będzie wyleczenie wady.

Warto pamiętać o tym, że bruksizm może być  przeciwwskazaniem do niektórych zabiegów stomatologii estetycznej, na przykład do założenia licówek, które mogą ulec uszkodzeniu w czasie zgrzytania zębami.